Ystävätoiminta

Ystävätoiminta on tavallisten ihmisten tavallista vapaaehtoistoimintaa. Toimintaa koordinoi seurakunnan diakoni. Seurakunta kouluttaa, tukee ja välittää ystäviä heitä tarvitseville ihmisille. Ystävätoiminnassa on mukana myös ystävän välittäjä, johon voi olla suoraan yhteydessä. Tällä hetkellä välittäjänä toimii vapaaehtoinen,  Anu Estakari-Vanhatalo. Ystävätoiminnan suora numero on 0401975546.

Ystävätoiminnan tavoitteena on vähentää yksinäisyyttä, luoda turvallisuuden tunnetta sekä uskoa ja toivoa huomiseen. Kaikkia vapaaehtoisia sitoo vaitiolovelvollisuus. Tämä takaa luottamuksellisen ystävä suhteen. Ilo ystävyydestä on aina molemminpuolista.

Ystävää toivottaessa on hyvä tietää

Ystävä voi toimia

• saattajana sairaala tai lääkärimatkalla
  • tukena ja turvana ulkoiltaessa
  • keskustelu kumppanina kotona tai puhelimitse
  • lehtien tai kirjojen lukijana

Ystävä ei voi toimia

• sairaanhoitajana
  • siivoajana
  • taksikuskina
  • raha-asioiden hoitajana
Sydämen muotoinen vesilammikko mikä on jäätynyt

Ystävätoiminta

Vapaaehtoisille ystäville on vertaistukitapaaminen noin kerran kuukaudessa. Se on paikka, missä voidaan käydä läpi luottamuksellisesti vapaaehtoistoiminnan ilot ja haasteet. Vertaistukiryhmään sisältyy myös koulutusta ajankohtaisiin aiheisiin sekä virkistystä toimintaan.

Voisitko sinä antaa pienen osan ajastasi vapaaehtoistoimintaan? Lisää vapaaehtoisia tarvitaan mukaan! Ota rohkeasti yhteyttä ystävänvälittäjään tai diakoniin.

Vapaaehtoinen ystävätoiminta